1. Startsida
  2. Press
  3. [2020-12-14] Ny IVL-studie: 83 procent lägre klimatpåverkan när skadade bildelar repareras i stället för att bytas ut
Nyhet | 2020-12-14
Bilverkstad foto Länsförsäkringar

Foto: Länsförsäkringar

Drygt 75 procent lägre utsläpp av växthusgaser är resultatet om bilverkstäderna använder begagnade reservdelar till din bil jämfört med nytillverkade. Och hela 83 procent om bucklan i plåten eller sprickan i plasten repareras. Det visar en livscykelanalys som Länsförsäkringars Forskningsfond låtit IVL Svenska Miljöinstitutet göra.

– Med ökad andel reparationer och högre andel begagnade reservdelar skulle vi kunna minska utsläppen med cirka 700 ton varje år enbart på Länsförsäkringars kunders bilreparationer, säger Susanne Fagerberg, försäkringsexpert på Länsförsäkringar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Länsförsäkringars Forskningsfond genomfört en livscykelanalys på tre olika tillvägagångssätt att reparera en typskada på en bil. Typskadan innebär byte eller reparation av framskärm, stötfångare, motorhuv och strålkastare. De tre sätt som jämfördes var användning av nya reservdelar, begagnade reservdelar eller att reparera de skadade delarna på själva bilen genom att till exempel bucklor bankas ut och riktas.

Att använda nya reservdelar innebär en betydligt större klimatpåverkan än båda de övriga två sätten att åtgärda skador på bilen. En stor del av klimatpåverkan, och det som gör skillnaden så stor, härstammar från råmaterialtillverkningen, där bland annat aluminium är ett av de materialen som bidrar mest.

– Resultatet från den här studien indikerar att en reparation av typskadan med begagnade eller enbart reparation av de skadade bildelarna har lägre potentiell klimatpåverkan än en reparation med nya reservdelar. Vi har jämfört två livslängder för begagnade och reparerade reservdelar, en hälften så lång livslängd som nya reservdelar och en lika lång. I båda fallen är det bättre ur klimatsynpunkt än att använda nya reservdelar, säger Susanne Lundberg, projektledare på IVL och fortsätter:

– En intressant aspekt med LCA-resultat är att kunna avgöra vad som är stort och smått i en produkts livscykel, så att fokus läggs på rätt aktiviteter för att minska miljöpåverkan.

Ladda ner studien ”Klimatpåverkan av en reparation” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information, kontakta:
Susanne Fagerberg, Länsförsäkringar, susanne.fagerberg@lansforsakringar.se, tel. 070-609 56 89
Susanne Lundberg, projektledare IVL, susanne.lundberg@ivl.se, tel. 010-788 65 32

Diagram: Klimatpåverkan för de tre reparationsalternativen

Diagram: Klimatpåverkan för tre reparationsalternativ

Klimatpåverkan för reparation med nya reservdelar är 254 kg CO2e, begagnade 61 kg CO2e och reparation 44 kg CO2e. Källa: IVL-studien.

Arkiv för nyheter och pressmeddelanden

Prenumerera på våra nyhetsbrev